دفاعیه ای کوتاه برای سینما داران

امیرترقی نژاد
یزدفردا:.1روزهای سختی بر سینما داران می گذرد.دخل و خرج آنها در این کار فرهنگی به ضرری هنگفت تبدیل شده است . روزی نیست که عکسی از کسادی سینماداران به تصویر کشیده نشود ، روزی نیست که سینما داران از بی استقبالی مخاطبان نگویند . حتی طرح بلیط نیم بها در روزهای خاص نیز نتوانست آنها را امیدوار کند.
2. نمی دانم شورای عالی سینما که آقای شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد خبر از آن داد که این شورا با حضور رئیس جمهوری قرار است برگزار شود چه راهکاری می تواند ارائه نماید که سینما داران را به آن حال و روز خوش روزهای گذشته که گیشه هایشان از پاره کردن بلیط پر می شد برگرداند.
3. نمی دانم تقصیر را باید به گردن چه کسی بیاندازیم ؟ آیا خود ما روزنامه نگاران مقصر نیستیم ؟ آیانمی توانستیم زودتراز اینها کسادی سینما داران را هشدار بدهیم ؟ مقصر کیست ؟ آیا ضعف خود فیلمنامه نویس نیست که نمی تواند در تولید محتوای یک اثر فاخر همت گمارند؟
4.نمی دانم آیا می توان تقصیر را به گردن اساتیدی انداخت که این روزها به روز نیستند و نمی توانند به علاقه مندان رشته فیلمنامه نویسی خوب بیاموزند که یک اثر محتوا فاخر چیست یا نه ؟ تولیدات تکراری و وارد شدن و حتی نزدیک شدن به فیلم فارسی این روزها به آسیبی برای سینمای ایران تبدیل شده است .آیااین مسئله رادرک کرده ایم؟

5.چرا نمی خواهیم از فیلم و آثار تکراری دست برداریم . فیلم های عوام پسند باعث شده که دیگر دوستداران سینما نخواهند قدمی به سینما بردارند. کمبود تولید محتوا چه تقصیر فیلمنامه نویس باشد چه تقصیر فضاسازی و سوژه یابی کارگردان فعلا رکود سینمای ایران در این چند سال آغاز شده است . به طوری که رفع توقیف فیلم ها هم کمک موثری نکرد. واقعا بگویم دلمان برای فیلم "هامون ها "و "مادرها" لک زده است .
6. با همه این تفا سیری که بیان شد به نظر می رسد دوستداران چه متولیان امر و چه خود عوامل اجرایی، موضوع آموزش و پژوهش و حتی سلیقه مخاطب امروزی را نادیده گرفته اند این در حالی است که شبکه های برون مرزی جوانان این مرز و بوم را هدف قرار داده اند وبه خوبی درک کرده اند که در این موقعیت می توانند جایگزین خوبی باشند.
7.آقای شمقدری به هر حال نمی دانیم قرار است در این شورای عالی سینما ،که با حضور رئیس جمهور برگزارمی شود چه گلی به سر سینما داران زده خواهد شد، ولی باید راهکاری را ارائه نمایید که این خدمتگزاران فرهنگی هرچه زودتر از این بلاتکلیفی و بی روحیگی در بیایند ، چرا که اگر این روی سکه برنگردد این مکان فرهنگی دیگر مکان فرهنگی نیست بلکه یک مکان تجاری است و این خواسته فرهنگ ما نیست


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا